Animatiefilm laten maken

Een succesvolle animatiefilm maken is niet gemakkelijk, maar het is een stuk gemakkelijker als je het juiste team en de juiste middelen hebt. Hoe meer mensen aan je film werken, hoe groter de kans dat hij succesvol wordt. Als je een animatiefilm maakt, is het handig om enige kennis over animatie te hebben. Als je begrijpt hoe animatoren werken, kun je nagaan waar je middelen het best besteed kunnen worden, en of je je meer moet concentreren op een bepaald aspect van de productie dan op een ander. Hoewel er specifieke taken zijn die elke animator moet uitvoeren om effectief te zijn, zijn er ook veel dingen die je efficiëntie als individu kunnen verbeteren. Het volgende artikel biedt enig inzicht in hoe je een betere animator kunt worden, zodat je animaties er op hun best uitzien als het gaat om visuele kwaliteit en leesbaarheid.

Wees georganiseerd en werk in etappes.

Georganiseerd zijn is cruciaal voor een succesvolle productie. Animators zijn artiesten, maar ze zijn ook verantwoordelijk voor een heleboel andere dingen: storyboards, papier- en potloodtekeningen, key animation, finale animatie, paint effects, en audio. Georganiseerd zijn helpt je om alles bij te houden en ervoor te zorgen dat alles op tijd klaar is. Het opzetten van een workflow en het gebruik van een checklist tijdens het produceren van je animatie zal je helpen georganiseerd te blijven en ervoor te zorgen dat alles in de juiste volgorde gebeurt. Om te beginnen moet je een productieschema opstellen. Dit schema moet uit drie fasen bestaan: conceptfase, storyboardfase en tekenfase.

Blijf op schema en stel een deadline.

Als animator sta je onder grote druk. Er wordt van je verwacht dat je een bepaalde kwaliteit animatie aflevert op een bepaalde tijd, en die tijd zal altijd moeilijk haalbaar zijn. Maar als je te hoge verwachtingen van jezelf hebt, zul je uiteindelijk gefrustreerd en gestrest raken. Om een animatie op tijd af te leveren, moet je op schema blijven. De beste manier om dit te doen is om een productieschema op te stellen en je daaraan te houden. Daarnaast moet je altijd in gedachten houden dat je met een deadline werkt. Probeer zoveel mogelijk informatie over de deadline te achterhalen, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Beknibbel niet op de details.

Als animator word je gevraagd om dingen op het scherm te creëren die er realistisch uitzien. Als je wilt dat mensen geloven dat je personages echt zijn en niet van papier, dan moet je ervoor zorgen dat ze er echt uitzien. Dat betekent dat als je nog niet alles hebt wat je nodig hebt voor een scène, wees dan niet bang om wat te beknibbelen op de details. Als je een voorwerp op het scherm hebt dat niet alle onderdelen heeft, is dat prima. Het is beter dan dat alles perfect in orde is en je scène er incompleet uitziet. Als het een belangrijk voorwerp is, kun je de regisseur altijd uitleggen dat het niet de onderdelen heeft die nodig zijn voor de scène.

Wees flexibel en beschik over aanvullende vaardigheden.

Animatie is een kunstvorm die draait om het creëren van beweging. Terwijl specifieke natuurkundige regels de beweging van objecten in onze wereld bepalen, bepalen ze niet de beweging van objecten in tekenfilms. Aangezien de regels voor tekenfilms verschillen van die voor de echte wereld, wordt van animatoren vaak verwacht dat ze dingen creëren die er nauwkeurig uitzien en er tegelijkertijd leuk en aantrekkelijk uitzien. Dit kan een moeilijke uitdaging zijn, en de beste manier om hiermee om te gaan is door flexibel te zijn en aanvullende vaardigheden te bezitten. Om flexibel te zijn, moet je bereid zijn dingen te veranderen naarmate je meer over het project te weten komt. Als je een film maakt over een autocoureur, begin je misschien met zijn personage in een racewagen te laten rijden. En op een dag besef je dat je hem in plaats daarvan moet laten lopen. Je moet bereid zijn de veranderingen aan te brengen die het project nodig heeft.